måndag 13 december 2010

TV-spels gran

Vill visa min julgran jag har hemma. Piffade upp den med att göra pärlplattor av gamla nintendo figurer. För mig som är en NES-nörd så passar det svinbra i min gran!

Kan passa på att tipsa om hur jag gör sådana pärlplattor.
Eftersom de gamla TV-spelen var uppbyggda på betydligt färre pixlar än vad dagens är så är det lätt att återskapa figurerna i pärlor.
Jag brukar ladda hem sprites från nätet, vet inte riktigt vad en sprite är egentligen men det är skitsamma just nu! Sök efter tex. "nintendo sprites" på någon sökmotor så kommer det komma upp ett antal sidor som har bilder från de flesta nintendo spelen. När du hittat den figur eller bild du vill ha så laddar du ner den på datorn. Därefter öppnar du bilden i något bildprogram och förstorar upp den så du ser alla pixlar, sen är det bara att lägga pärlorna på plattan precis som det ser ut på bilden. Vad som ska göras därefter vet väl de flesta så jag går inte in på det här!

Måste också visa hur förbannat söt min favvo-tjej Märta blev i sin nya mössa! 

2 kommentarer:

Lena Nordin sa...

Fullständigt älskar granen! Känns hur kul som helst att du har en blogg, då blir det lätt att följa vad du har för dig!

Jag ska absolut försöka ta mig till Eskilstuna snart, men det verkar som tiden bara flyger förbi. Snart får det vara dags att stanna upp och ta sig tid!

Hoppas du fortsätter blogga :) / Lena

Anonym sa...

Hej Fredrik! Du har en hoper fans här i Tumbo, Anton är helt fascinerad av den fina LP-skålen vi fick i julklapp! Väntar bara tills jag får visa honom dina fina julgransMario! Få se om det kan få honom intresserad av pärlplattorna vi har här hemma! ;)
Hälsningar,
Kirsi & co